Najemca
Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków oraz ustalania odpłatności z tego tytułu dla właścicieli lokali w budynku wspólnoty mieszkaniowej w Kwidzynie przy ul. Braterstwa Narodów 33
I. PODSTAWA PRAWNA
Na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. nr 123, poz.858 ze zm.) oraz art. 22 ust. 2 i art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z z późn. zm.)
II. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Regulamin dotyczy wszystkich lokali w budynku mieszkalnym wyposażonych w instalację wodno-kanalizacyjną.
- Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
- Zarząd – Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej,
- Zarządca – Towarzystwo Budownictwa Społecznego spółka z o.o. w Kwidzynie, której Wspólnota Mieszkaniowa powierzyła zarządzanie nieruchomością,
- Użytkownik – osoba posiadająca tytuł prawny do danego lokalu lub osoba faktycznie korzystająca z lokalu,
- Okres rozliczeniowy – okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku
- Za lokal wyposażony w wodomierze uznaje się lokal mieszkalny, użytkowy lub inne pomieszczenia, w którym zamontowane są przyrządy pomiarowe w rozumieniu Ustawy z dnia 11-05-2001r Prawo o miarach (Dz. U. R 63 poz. 36 z późniejszymi zmianami), to znaczy posiadające:
- ważną legalizację Głównego Urzędu Miar; okres ważności wynosi zarówno dla wodomierzy wody zimnej jak i ciepłej 5 lat,
- nienaruszoną plombę na połączeniu śrubunkowym wodomierza z przyłączem wodnym, zabezpieczającą przed nieuprawnionym zdjęciem przyrządu lub nielegalnym rozszczelnieniem połączenia.
- Użytkownik jest zobowiązany udostępnić lokal w celu dokonywania odczytów wodomierzy ( lokale usługowe)
§ 2
- Rozliczenia za zużytą wodę między Dostawcą a Wspólnotą dokonuje się według
wskazań licznika głównego, stanowiącego własność Dostawcy zabudowanego na przyłączu wody zimnej do budynku. - Rozliczenie za zużytą wodę w lokalu następuje według wskazań wodomierzy indywidualnych albo według średniomiesięcznego zużycia wody, o którym mowa w § 6 ust. 1 niniejszego regulaminu.
- Ilość odprowadzonych ścieków z lokalu jest równa ilości zużytej wody określonej w § 2 ust. 2.
§ 3
- Przez cenę wody rozumie się opłatę za 1 m3 wody pobieranej z urządzeń zbiorowego zaopatrzenia, ustaloną w taryfie opłat na terenie Miasta Kwidzyna.
- Przez cenę odprowadzenia ścieków rozumie się opłatę za odprowadzenie 1 m3 ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, ustaloną w taryfie opłat na terenie Miasta Kwidzyna.
III. ZASADY ROZLICZANIA WODY ZUŻYTEJ W LOKALACH I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
§ 4
- Odczyty wskazań wodomierzy wody zimnej i ciepłej w lokalach realizuje się w 12-miesięcznych okresach przez upoważnione przez Zarządcę osoby.
- Użytkownik lokalu potwierdza pisemnie ilość zużytej wody wynikającej z dokonanego odczytu( lokale usługowe)
- W przypadku nieobecności Użytkownika lokalu podczas dokonywania odczytów wskazań wodomierzy informacja o wysokości wskazań wodomierzy w przypadkach wyjątkowych i uzasadnionych musi być zgłoszona w formie pisemnej. Informacja winna być podpisana i przekazana Zarządcy w terminie nie później niż 3 dni od daty wykonanych odczytów w danej nieruchomości.
- Zarządca może dokonywać niezapowiedzianych odczytów i kontroli sprawności wodomierzy.
§ 5
- Rozliczenie zużycia wody zimnej i ciepłej oraz odprowadzenia ścieków odbywa się raz w roku: na koniec miesiąca grudnia każdego roku kalendarzowego i zostaje dokonane nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dokonanego odczytu.
- Po rozliczeniu zużycia wody zimnej i ciepłej oraz odprowadzenia ścieków za dany okres rozliczeniowy ( 12 miesięcy ) nie można dokonywać korekty zużycia wody w poszczególnych lokalach – korekty uwzględnione zostaną w następnym rozliczeniu zużycia wody.
§ 6
- W przypadku niezawinionego przez Użytkownika uszkodzenia wodomierza, podstawą rozliczenia zużycia wody za okres między ostatnim odczytem wskazań, a wymianą przyrządu na nowy, będzie średniomiesięczne zużycie w poprzednim okresie rozliczeniowym. Taki tryb rozliczeń może być stosowany przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
- Rozliczenie zużycia wody w przypadkach:
- nieudostępnienia lokalu do odczytu przez dwa kolejne okresy rozliczeniowe,
- utraty ważności cechy legalizacyjnej, o której mowa w § 1 ust. 3 pkt. 1), przez co najmniej jeden z użytkowanych wodomierzy w lokalu,
- stwierdzenia zamierzonego działania Użytkownika w celu zafałszowania wskazań wodomierza,
- uszkodzenia plomby montażowej założonej na połączeniu wodomierza z przyłączem wody,
za okres od ostatniego odczytu do dnia w którym nastąpi ustanie przyczyny podanej wyżej, dokonane zostanie według przyjętej normy ilości zużycia wody:
– dla lokali mieszkalnych norma zużycia wody wynosi 5 m3 / miesięcznie na każdą osobę faktycznie zamieszkałą w lokalu, która po okresie rozliczeniowym może ulec zmianie.
§ 7
- Opłaty za wodę i odprowadzenie ścieków wraz z pozostałymi opłatami za używanie lokalu Użytkownik wnosi w formie miesięcznych zaliczek podlegających rocznym rozliczeniom.
- Wysokość zaliczki ustalana jest indywidualnie dla każdego lokalu i odpowiada iloczynowi przyjętej, miesięcznej normy zużycia wody w lokalu, odprowadzenia ścieków i ich aktualnych cen. Wysokość miesięcznej normy zużycia wody (ilość m3 wody) może być aktualizowana po okresie rozliczeniowym. W przypadku zmiany tej normy w ciągu roku, konieczny jest aktualny odczyt wodomierzy.
§ 8
- Rozliczeniu podlegają rzeczywiste koszty poniesione w nieruchomości w danym okresie rozliczeniowym, stanowiące sumę kwot z faktur wystawionych przez dostawców za dostawy wody oraz za odprowadzenie ścieków.
- Jeżeli okresy rozliczeniowe dostawców wody nie pokrywają się z okresem rozliczeniowym, to koszt podlegający rozliczeniu ustalać należy na podstawie odczytów wodomierza głównego oraz cen jednostkowych stosowanych przez dostawców.
- Koszty zużycia wody ustalone według § 8 ust.1 lub § 8 ust.2 rozlicza się do wysokości ilościowego zużycia zimnej i ciepłej wody w poszczególnych lokalach do wysokości zużycia wynikającego ze wskazań wodomierzy indywidualnych.
- Różnicę zużytej wody pomiędzy wskazaniami wodomierza głównego w nieruchomości, według którego Zarządca rozlicza się z dostawcą, a sumą zużycia wody przez poszczególne lokale ustaloną zgodnie z § 8 ust.3 rozlicza się pomiędzy wszystkich Użytkowników lokali danej nieruchomości proporcjonalnie do ilości zużytej wody w poszczególnych lokalach.
- Koszty odprowadzania ścieków rozlicza się według zasad stosowanych przy rozliczeniu wody.
- Wszelkie reklamacje z tytułu rozliczeń należy składać na piśmie w ciągu 4 tygodni od dnia otrzymania rozliczenia. Reklamacje wnoszone po tym terminie nie będą rozpatrywane.
§ 9
- Różnica powstała pomiędzy faktycznie poniesionymi kosztami dostawy wody do lokalu i odprowadzenia ścieków, a opłatami wniesionymi przez użytkownika w formie zaliczek miesięcznych, regulowana jest w sposób następujący:
- Niedopłatę Użytkownik lokalu wnosi przy uiszczaniu opłaty miesięcznej za używanie lokalu w miesiącu następnym po dokonanym i otrzymanym rozliczeniu,
- Nadpłatę zalicza się na poczet najbliższych wymaganych opłat miesięcznych za używanie lokalu, lub na pisemny wniosek Użytkownika może być dokonany jej zwrot z zastrzeżeniem pkt. 3),
- W przypadku użytkowników lokali zadłużonych wobec Wspólnoty Mieszkaniowej, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na zmniejszenie zadłużenia z tytułu opłat za używanie lokalu najwcześniej powstałego.
- Na pisemny wniosek Użytkownika lokalu Zarządca może zmniejszyć lub zwiększyć wysokość miesięcznej zaliczki.
§ 10
- Niewnoszenie opłat za mieszkanie przez okres 2 miesięcy po dniu otrzymania upomnienia w sprawie nieuregulowanej zapłaty spowoduje odcięcie dopływu ciepłej wody, a osoby korzystające z lokalu zobowiązane są udostępnić lokal, aby umożliwić wykonanie decyzji Zarządcy w tym zakresie (lokale usługowe).
§ 11
- Zgłoszona przez Użytkownika lokalu lub stwierdzona przez Zarządcę nieprawidłowość we wskazaniach wodomierza, który nie posiada zewnętrznych oznak uszkodzenia ani nie uległ zablokowaniu, podlega wstępnej weryfikacji przez służby techniczne Zarządcy.
- Koszt ewentualnej ekspertyzy wykonanej przez Użytkownika lokalu na wniosek Zarządcy ponosi:
a/ w przypadku ekspertyzy negatywnej – użytkownik lokalu,
b/ w przypadku ekspertyzy pozytywnej – fundusz Wspólnoty. - Koszt legalizacji i wymiany wodomierzy ponosi Użytkownik lokalu.
§ 12
- W przypadku nieudostępnienia lokalu ( lokale usługowe) do odczytu przez jeden okres rozliczeniowy użytkownik lokalu zachowuje prawo do rozliczenia wniesionych w tym okresie zaliczek na poczet rozliczenia wody.
- W przypadku braku odczytów wskazań wodomierzy w lokalu przez okres dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych zużycie wody zostaje rozliczone według zasad określonych w § 6 ust. 2, a dokonane w ten sposób rozliczenie uznaje się za ostateczne. Po tym okresie lokal uzyskuje status lokalu nieopomiarowanego i zaliczka na następny okres z tytułu wody i odprowadzania ścieków ustalona zostaje zgodnie z § 7 ust. 3.
- Zarządca z należytą starannością przeprowadzać będzie odczyty wodomierzy.
IV. OBOWIĄZKI ZARZĄDCY
§ 13
- Do obowiązków Zarządcy należy:
- prowadzenie centralnej ewidencji wodomierzy,
- obsługa reklamacyjna wodomierzy w zakresie wstępnej weryfikacji wskazań oraz pomoc w przeprowadzeniu badania przez upoważnioną instytucje zewnętrzną,
- sporządzenie protokołu montażowego w 2 egzemplarzach w przypadku każdej wymiany wodomierza w lokalu, przy czym kopie protokołu zatrzymuje użytkownik,
- każdorazowe oplombowanie wodomierzy w przypadku wykonania przez Zarządcę robót, które wymagały zerwania plomb,
- odpłatne oplombowanie wodomierzy na wniosek Użytkownika,
- każdorazowe powiadomienie o zmianie cen wody i odprowadzenia ścieków,
- zorganizowanie odczytów o których mowa w § 4 oraz rozliczenia zużycia wody.
V. OBOWIĄZKI UŻYTKOWNIKA LOKALU
§ 14
- Użytkownik lokalu obowiązany jest:
- zapewnić okresową legalizację wodomierzy na własny koszt,
- nie dokonywać montażu ani wymiany wodomierza we własnym zakresie bez uzgodnienia z Zarządcą,
- nie dokonywać zmiany usytuowania wodomierza bez wiedzy Zarządcy nawet jeżeli nie prowadzi to do uszkodzenia plomb montażowych,
- zachować oplombowanie wodomierza w stanie nienaruszonym przez cały okres jego eksploatacji – za zerwanie plomby z przyczyn niezależnych od Zarządcy odpowiada Użytkownik lokalu,
- umożliwić swobodny dostęp do miejsca zabudowania wodomierza,
- niezwłocznie zgłaszać Zarządcy, pisemnie lub osobiście zauważone przypadki uszkodzenia lub nieprawidłowości wskazań wodomierza,
- umożliwić na żądanie Zarządcy dokonanie odczytów kontrolnych wodomierzy i kontroli ich użytkowania,
- informować Zarządcę na bieżąco o ilości osób faktycznie zamieszkałych w lokalu.
§ 15
- Użytkownik lokalu niewyposażonego w indywidualne wodomierze, zobowiązany jest wnosić opłaty za wodę w wysokości ustalonej w § 7 ust. 3 niniejszego regulaminu.
VI. KARY
§ 16
- W razie stwierdzenia nielegalnego poboru wody z pominięciem wodomierza, jego celowego uszkodzenia lub zerwania plomby i innego niedozwolonego działania między innymi magnesami neodymowymi – użytkownik lokalu zobowiązany jest do zapłaty kary w kwocie równoważnej zużyciu 100 m3 wody od uszkodzonego wodomierza wg ceny obowiązującej w miesiącu ujawnienia zdarzenia. Kara jest niezależna od obowiązku zapłaty za wodę wg zasad określonych w § 7 ust. 3 niniejszego regulaminu oraz pokrycie kosztów naprawy szkód spowodowanych działaniem użytkownika.
- Zapłacone kary, o których mowa w ust. 1 tworzą fundusz rezerwowy Wspólnoty na potencjalne reklamacje z tytułu rozliczeń mediów.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 17
Regulamin dla lokali własnościowych został zatwierdzony Uchwałą Wspólnoty Mieszkaniowej nr 7/2012 z dnia 29.03.2012 roku.
Regulamin ma zastosowanie do rozliczeń zużycia wody począwszy od dnia 1.01.2012 roku.